Tarımda dijital platform zamanı

 Tarım ve Teknoloji Zirvesi’nde, Fark Yaratanlar: “Sürdürülebilir Teknolojik Tarıma Örnekler” başlıklı oturum gerçekleştirildi

           KÜBRA TOPAL      
     Tarım Kültür Platformu tarafından İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin desteğiyle düzenlenen Tarım ve Teknoloji Zirvesi’nde, Fark Yaratanlar: “Sürdürülebilir Teknolojik Tarıma Örnekler” başlıklı oturum gerçekleştirildi. Oturumda, tarımla teknolojiyi buluşturan başarılı girişimler tanıtıldı. Doktor, Kurucu Ortak Tanzer Bilgen’in moderatörlüğünü yaptığı oturuma, İzmir Köy-Koop Birlik Başkanı Neptün Soyer, Seferihisar Hıdırlık Tarımsal Kalkınma Kooperatifi Ortağı Gülsüm Suna Kalaycı, Dijital Tarım Dönüşüm ve İnovasyon Lideri Tekfen Tarımsal Araştırma, Üretim ve Pazarlama A.Ş Pınar Türkmen, Anadolu Etap Genel Müdürü Bahadır Açık, Çiftçiden Eve Kurucusu Uğur Mursaloğlu ve Yuluğ Mühendislik Genel Müdürü Ömer Yuluğ katıldı. Oturumda, tarımın dijital platforma taşınma konusu ele alındı.

“Örgütlenerek marka olmayız”
     Seferihisar’da kadın üreticilerinin emeğini değerlendirmek için 2009 yılında kooperatifi kurduklarını, 2011 yılında ise seferipazar.com sitesi üzerinden e-ticarete başladıklarını anlatan İzmir Köy-Koop Birlik Başkanı Neptün Soyer, “Bizler küçük üreticileriz. Bu küçük köydeki ışıklarız. Işıklarımızın yanması için ekonomik girişimlere ihtiyaç var. Üretici pazarları ve yine dünyanın kabul ettiği internet üzerinden pazarlama çok önemli. Biz de bu doğrultuda çalışmalar yaptık. Şu an Suna ablanın ürettiği sabunlar Türkiye’nin her yerine gidiyor. 2012 yılında TÜSİAD Derneği’nin açtığı yarışmada seferipazar.com sitemiz Türkiye birincisi oldu. Bu bizim sorumluluğumuzu daha da artırdı, bizi yüreklendirdi ve umutlandırdı. Et entegre tesisimiz var, mezbaha da kurduk. Reçel, pekmez imalathanemiz var. Gündemi yakalamaya çalışıyor, fuarlara katılıyoruz. Bugün Gülsüm Suna Kalaycı bir marka. Biz tüm üreticiler hepimiz örgütlenerek marka olmalıyız. Birbirimize destek olmak, güç vermek durumundayız” diye konuştu.

“Pandemide internet üzerinden satış yapabiliyor olmak bizi çok rahatlattı”
     Seferihisar Hıdırlık Tarımsal Kalkınma Kooperatifi Ortağı Gülsüm Suna Kalaycı ise, “Yumurta, sabun, zeytinyağı, zeytinim vardı. Ancak bir türlü satamıyordum. Ne zaman kooperatif kurduk, ben de ürünlerimi satmaya başladım o sevincimi anlatamam. Bizler küçük üreticileriz. Özellikle pandemi döneminde internet üzerinden satış yapabiliyor olmak bizi çok rahatlattı. Çalışkanlığı ile bize güç veren, yol gösteren Başkanımız Neptün Soyer’e teşekkür ediyorum” dedi.  

“500’den fazla üreticinin kendi ürününü listeleyerek satış yaptığı bir platformuz”
     5 yıl önce bir hayal ile Çiftçiden Eve girişimini başlattıklarını söyleyen Çiftçiden Eve Kurucusu Uğur Mursaloğlu, “Üretici ve tüketicileri bir araya getiren kolektif bir hareket oluşturduk. Bunu üretene sağlıklı beslenmeye değer veren, teknoloji ve tasarım alanında, finans, kalite kontrol alanında gerçekten destek olan deneyimli ekip arkadaşlarımızla geliştirdiğimiz bir teknoloji. Türkiye’de çok fazla küçük ölçekli üretici var. Bu üreticilerin internetten kendi hikayelerini, kendi ürünlerini doğrudan satış yapabilecekleri bir dijital platform geliştirdik. Bu platform aracılığıyla kolay bir şekilde ve güvenilir bir şekilde alışveriş yapılabilmesini sağlıyoruz” şeklinde konuştu.

     Girişimciliğin başlı başına zor bir süreç olduğuna değinen Mursaloğlu, “İlk başta alışılmışı değiştirmek kolay olmuyor. Teknoloji ve inovasyon dediğimiz şey bunu yapıyor. Bir kolaylık geliyor ama herkeste bir alışkanlık var. Dolayısıyla bunu kabul edip kullanması bir vakit alıyor. İlk zorlandığımız aşamalar bunlar oldu. Ama bu konu ile ilgili üreticileri ziyaret ettiğimizde bir kısmı hayır derken bir kısmı tamam biz de varız dedi. Ve birlikte yola çıktık. Zor kısımlarından bir tanesi kullanıcı deneyimi tasarımı. Çünkü özellikle teknolojiye yeni adapte olan kişiler için kolay ve kullanışlı bir ürün ortaya sunmak gerekiyor.

     Onu aştıktan sonra zaten devamı geliyor. Bu sayede Türkiye’de 71 farklı ilden 500’den fazla üreticinin kendi ürününü listeleyerek satış yaptığı bir platform haline geldik. Bizim odaklandığımız konulardan biri sürdürülebilirlik. Aynı zamanda sosyal fayda odaklı bir girişimiz. Yani küçük üreticilerin desteklenmesi ve onların kazançlarının artırılabilmesi çok önemli. Bunu yaparken bir yandan insanların sağlıklı gıdaya gerçekten makul fiyatlarla ulaşmasını hedefliyoruz” ifadelerini kullandı. Amaçlarının üreticileri ne kadar çok ziyaretçi ve müşteri ile buluşturursa kazançlarını o kadar artırabilmek olduğunu belirten Mursaloğlu, böylece üretime destek olabileceklerini söyledi.

Kaynak: https://www.ticaretgazetesi.com.tr/tarimda-dijital-platform-zamani